Yaşam kısa, sanat uzun, fırsat aceleci, deney aldatıcıdır. -Hippokrates |
|
||||||||||
|
Konuyu biraz darlaştırıp, sanatın popüler bir kolu olan sinemaya getirirsek, aynı durumun sinema alanında da yaşandığını rahatlıkla söyleyebiliriz. Sinemanın popüler ve günceliğinden kaçamayan Müslümanların başlarını nereye çevirirler çevirsinler bir şekilde sinemayla muhatap olmaktadırlar. Müslümanların iyi bir sinema seyircisi olduğunu rahatlıkla söylenebilir. Sinema dünyasına nitelikli filmleri gerek bireysel gerekse birlikte izleyen Müslümanların sinemanın önemini kavradığını, sinemadan faydalanması gerektiği düşüncesinin geliştiği söylenebilir. Peki, sinemayı anlamak ve sinemanın gücünü kullanma adına iyi bir seyirci olmak tek başına yeterli midir? Çok film izlemek, - örneğin günde bir iki film izlemenin- filmin yorumlanmasına, analiz etmesine tek başına yeterli olamayacağını belirtelim. Film okuması yapmak farklıdır, film izlemek farklıdır. Bu ikisini birbirinden ayırmak gerekir. Bu ikisi birbirine karıştırıldığında; filme dair uyanan duygusallık ve filmin izleyene hitap eden bir iki karesi sonuç çıkarmaya yetmez, aksine filmin temasına kopukluğa neden olur. Müslümanların, iyi bir film okuması yapabilmesi için bundan fazlası gerekmektedir: 1. Çok film izlemekten ziyade felsefesi olan filmler izlenmelidir. Nasıl ki her kitap okunmuyorsa, her filmde izlenmez. Arada seçici olunmalıdır 2. Film okuması, analizi yapan ve filme dair bilgiler içeren yazılar okunarak, farklı bakış açıları kazanılması gerektiği gibi bir filmde dikkat edilmesi gerekenler fark edilecektir. 3. Yine filmlere dair kitaplar okunmalıdır. En azından seyredilen ve beğenen filmlere dair yazılanlara bakılabilir 4. Sinema dergileri takip edilmelidir. Bir siyasi ya da edebiyat dergisine verilen önem, sinema dergisine de verilmelidir. 5. Sinema dili bilinmelidir. 6. Filmin oluşturduğu duygusal atmosferi kırmak için, gerekirse film ikinci defa izlenmelidir. 7. Filmler bizim gibi düşünmüyor diye, yargılanmamalıdır. Filmin derdi anlaşılmaya çalışılmalıdır. 8. Sinemanın kültürel bir aktarım aracı olduğu düşüncesiyle filmler izlenmelidir. 9. Hiçbir zaman tek taraflı düşüncelerle filmler analiz edilmemeli, farklı düşüncedeki insanların filme dair düşünceleri önemsenmelidir. 10. Filme karşı pasif bir seyirci değil, aksine aktif bir izleyici konumda olunmalıdır. 11. Filmler bütün olarak değil, parçalanmış bir bakış açısıyla izlenmelidir. O zaman kültürel kodları yakalanması daha kolay olacaktır. Unutmamak gerekir ki kültürel kodlar aralara serpiştirilir. 12. Filmlerin çoğu ucu açıktır. Dolaysıyla tek bir sonuç yoktur. Çok sonuçlar vardır. Tespit edilen bazı düşüncelerde ısrarcı olmamak gerekir. Tespitin doğruluğuyla birlikte eksik olabileceği düşüncesi göz önünde tutulmalıdır. Yukarıdaki değiniler başlangıç için gerekli ama tek başına yeterli değildir. Unutmamak gerekir sinema kültürü, genel kültürle okunmayacak kadar derinliği olan bir alandır. Farklı okumalarla beraber sinemanın dünyası daha kolay çözülebilir. Devam edecek Osman Tatlı www.osmantatli.com.tr
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © osman tatlı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |